De casus die ik gekozen heb handelt over het te laat indienen van taken en hoe leraren/docenten hiermee omgaan.
Ik vind dat een docent een te laat ingediende taak niet zomaar mag accepteren. Dit is niet eerlijk, want het is onrechtvaardig tegenover andere student die zich soms in allerlei bochten moeten wringen om de taak op tijd ingediend te krijgen.
Maar om nu direct te zeggen dat ze hiervoor een nul krijgen...
Indien dit gebeurt in de basisschool zou ik als leerkracht achterhalen hoe het komt dat de taak niet kan ingeleverd worden. Ik zou hierover eerst praten met de leerling. Daarna zou ik met de ouders (schriftelijk en/of mondeling) communiceren om zo te achterhalen wat de eigenlijke oorzaak is van het te laat indienen. Ik zou dan de leerling de kans geven om de taak alsnog te maken en in te dienen. Wanneer er na het gesprek met de leerling en de ouders geen verbetering volgt kan je niet anders dan een onvoldoende geven.
Indien dit gebeurt in de middelbare school (zeker vanaf de 2e graad) en hogeschool vind ik dat het in eerste instantie de leerling zelf is die moet melden wat de oorzaak van het te laat indienen van de taak is. Bij gegronde reden zou ik de leerling zeker de kans geven om de taak alsnog in te dienen. Natuurlijk moet je wel zeker zijn van de gegronde reden en mag dit geen regelmaat worden.
Ik ben er met je eens dat we effectief begrip moeten hebben met de betrokken leerling maar het is inderdaad ook belangrijk dat we de andere leerlingen die wel op tijd waren niet verwaarlozen.
BeantwoordenVerwijderen