- Voorwaarden grondhouding en dialoog: Ik blijf mezelf en leef me in door te vragen naar de reden van het te laat indienen en zal er eventueel rekening mee houden. Ik aanvaard mijn leerling zoals hij/zij is maar hou wel rekeing met de anderen (die de taak wel op tijd indienen) omdat ik rechtvaardigheid heel belangrijk vind. Toch zal ik de "te-laat-indiener" de kans geven om zijn/haar gegronde reden te geven. Ik treed hiervoor in dialoog met leerling en/of ouders.
- Aandachtspunten: Ik analyseer de situatie door te achterhalen wat de reden van het te laat indienen is. Ik zoek naar handelingsmogelijkheden door de kans te geven de taak opnieuw te maken, een onvoldoende te geven, samen met de leerling een oplossing te vinden. Ik verhelder mijn motieven door te communiceren met de leerling en/of ouders. Ik schat de effecten in door aan te voelen hoe de leerling zich bij de situatie voelt, door te luisteren wat de leerling over de situatie vindt om daarna te zien hoe het bij een volgende taak verloopt.
- Evaluatiemomenten: Intuïtief denk ik: ieder gelijk voor de wet, je moet maar op tijd indienen. Doch ook vrij snel: wat zou de reden zijn en hanteer ik normen? Ik wil mijn leerling motiveren en stimuleren om goede resultaten te halen. Ik achterhaal wat de reden is van het te laat indienen en geef kansen (met daarbij het formuleren van regels). Ik zal mijn leerling met respect (waarde) behandelen en hem bvb. niet belachelijk maken in het bijzijn van andere leerlingen. Ik zal met hem een persoonlijk gesprek hebben.
Hallo, ik ben Sigrid De Ridder en ik heet je van harte welkom op mijn blog. Ik volg de opleiding "Bachelor kleuteronderwijs" via afstandsonderwijs en voor het vak "Religie, Zingeving en Levensbeschouwing" heb ik deze blog gemaakt. Ik hoop dat het je kan boeien en inspireren!
dinsdag 6 november 2012
Mens en medemens: Casus "taken te laat indienen" - ethisch model
Ter info: het ethisch model bestaat uit 9 elementen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Beste
BeantwoordenVerwijderenMaar denk je echt dat er altijd zo'n goede reden is?
Persoonlijk denk ik dat het meestal zonder reden gebeurt dat een student een taak te laat indient.... (Eigen ervaring...?)
De vraag is of het RECHTVAARDIG is, of zoiets wel mag. Zowel vanuit het standpunt van de lector als vanuit het standpunt van de student, wat denk je?
Grts,
Sara
Dag Sigrid,
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp je evaluatie volkomen,ik denk ook altijd: "we moeten het situatiegebonden bekijken, er kan tijd iets gebeuren",. Voor leerlingen waarbij het meer voorvalt vind ik respectloos tov de leerkracht. Ieder moet dat voor zich een beetje uitmaken, waar de grens ligt, maar als er afspraken gemaakt worden moeten we toch trachten ze zo goed mogelijk na te leven, anders valt er geen deadline te stellen.
Ik ben er zeker van dat je de leerling met respect zal behandelen en niet voor schut zal zetten voor de hele klas, maar denk ook wel dat als die leerling met jou een loopje neemt dat het bij die ene keer zal blijven en hij/zij het geen tweede keer moet proberen om ze'n werk te laat in te dienen.
Groetjes, Katrien Vanvolsem