maandag 5 november 2012

Mens en samenleving: Idee 3: Onderwijs moet mensen niet alleen tot economische machines opleiden

Ik veronderstel dat iedereen het hiermee eens is. Iedereen wil dat onze kinderen op alle vlakken worden gevormd, dat ze als volwaardige mensen in de samenleving staan. De auteur moet echter competenties niet herleiden tot economische competenties. Onderwijs moet alle competenties ontwikkelen: ook sociale, gedragscompetenties,... Het schrikbeeld dat de auteur van het onderwijs ophangt is niet het mijne. Ik denk dat ons onderwijssysteem er al bij al goed in slaagt kinderen zorgzaam te laten evolueren naar volwassenheid.

3 opmerkingen:

  1. Dag Sigrid!
    Ik ben Kristine,studente 1BALO AO
    Ik vind dat je volkomen gelijk hebt.Ook al is het onderwijs nog altijd op 'presteren' gericht,toch wordt er meer dan vroeger aandacht besteed aan de persoonlijke ontplooiing van het kind.
    (mooie blog trouwens van jou!)
    Kristine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kristine,

    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb gezien dat je ook begonnen bent met je blog. Ik wens je hierbij heel veel succes. En natuurlijk ook bij de ganse opleiding.

    Groetjes,
    Sigrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Sigrid,

    Ik ben het ook helemaal eens met jou, ik vind ook dat kinderen niet opgeleid moeten worden tot economische machines. Voor een stuk leidt het onderwijs naar het vinden van een job op de economische markt, maar ik ga er helemaal mee akkoord dat het onderwijs veel meer bijbrengt dan dat. Al vanaf de kleuterschool wordt er gewerkt aan vele waarden en normen, kleuters leren naar elkaar luisteren, leren hun gevoelens en emoties uitdrukken, ontwikkelen hun creativiteit, ...
    Ik vind het wel heel spijtig dat de druk om te presteren en om zoveel mogelijk leerstof te verwerken op een (te) korte tijd zo hoog ligt. Een groot aantal kinderen kan dit aan, maar heel wat kinderen ook niet.

    Groetjes
    Tess

    BeantwoordenVerwijderen